counting days


17 days to go
(can't wait for the final exams to be over!)

wish me luck, guys!


geng SERATUS RIBU


EQA | CHE AM | SYIDEK

INI GENG SERATUS RIBU SAYA.
SAYANG SAYA PADA MEREKA TAK TERKATA.

KENAPA SERATUS RIBU?
HANYA KAMI YANG TAHU.

(^_^)





takut.

words in pointless form.


i can be very emotional.
and when i'm being that emotional wreck i would usually prefer to be alone.
i would rather keep quiet.
because only in such silence i can hear myself think.
and being silent has become a therapy.
a habit during those wobbly times, to be exact.
and i have become used to that sound.
the sound of nothingness.
nothing but the thoughts in my head.

i can be very expressive.
and when i'm being expressive i always know what i'm saying.
until i reach the point where nothing i say makes sense.
when words could no longer portray how i feel inside.
for those times, i would cry.
because that is the only way i know left to let it go.
the only outlet for what has built up inside me.
and i hate to be seen crying.
so i would rather be alone.

i can be very simple.
i could care less about the things that would bother me.
about the things that contradict happiness and peace.
as long as i know what is going on around me.
as long as i know the truth, no matter how bitter it is.
or else, i would make assumptions.
speculations that can either be true or false.
my imagination can go beyond expectations.
when that happens, i can turn so complicated people would not understand me.
and to avoid any complications with the communication i have with people, i would choose to be alone.

i am so used to being alone.
so used to handling things myself.
in my own way.
because i used to be alone.
i used to handle things myself.
in my own way.

i guess i am so accustomed to being independent that i forget.
i forget that i now have people around me.
people that actually care.
people that actually worry.
and during those emotional times where the only thing i think about is my selfish self and the little things that bother me, i unintentionally ignored them.
and i'm sorry.

if i were in a more sane state, this is what i would really say:

thank you for staying by my side. even though it seemed like i didn't want you there.
the truth is i needed it. so i know that whatever happens, you will be there for me.

thank you for holding my hand all the way through. even though i didn't hold yours back.
the truth is i didn't have the strength. but at least i know that when i reach the point of giving up, you will never let me.

thank you for singing through those silent moments. even though i'm used to the sound of nothingness.
the truth is it's actually calming. and it reminds me that i'm not alone anymore.


malam 4 Syawal: malam penuh kenangan


suka gambar ni. tak payah edit2. memang klasik. ni gambar nenek dan arwah atuk. kalau dalam family, kami panggil tok rahman dan puan normah. anak menantu panggil abah dan mak. cucu2 panggil atuk dan nenek. cicit2 panggil aki dan onyang.

masa gambar ni diambil, atuk dan nenek baru kahwin. kira masih honeymoon lagi la ni. masa tu umur atuk baru 20 tahun. sebaya aku sekarang. nenek pula 17 tahun. mudanya orang dulu2 kahwin. nenek cerita, sebelum mereka kahwin, masing2 tak pernah kenal. kahwin pun diatur oleh keluarga masing2. lagi konsep orang dulu2 yang aku rasa menarik: walaupun tak pernah kenal sebelum kahwin, boleh je hidup bahagia sampai ke cucu cicit. begitulah pentingnya restu keluarga, agaknya.

gambar ni aku jumpa dalam bilik nenek. terletak kemas dalam bingkai atas meja solek nenek. asalnya malam tu aku, mama dan aa (adik aku) bercadang untuk kebaya hunting. aku bercadang nak cari baju kebaya nyonya. mama kata nenek simpan lagi baju2 kebaya dia yang lama. aku dan adik aku pun teruja la nak tengok. kami memang cepat teruja dengan benda2 klasik ni. nak2 baju kebaya dulu2 memang cantik2. lain dari baju kebaya sekarang.

mama kata masa nenek muda2 dulu badan nenek besar badan aku je. jadi kemungkinan besar aku boleh muat baju kebaya vintage nenek tu. lagi la kami teruja. nenek kata baju2 lama dia simpan dalam almari berkunci dalam bilik tengah. almari tu pun klasik. jenis almari kayu yang guna kunci tulang. terasa juga la seram bila tengok barang2 lama. tapi bila fikir balik, barang2 tu kan nenek yang punya. tapi nenek tak ingat mana dia letak kunci tu. maka bertukarlah acara mencari kebaya menjadi acara mencari kunci.

masa nak cari kunci tu, nenek buka semua almari lama dia. aku dan adik aku terpegun melihat barang2 lama yang masih disimpan oleh nenek. gila klasik. coin pouch dulu2, cucuk sanggul besi, jam yang lagi tua usianya dari aku, semua barang lama dari zaman nenek muda. kami pun seronok je tolong selongkar.

tengah seronok selongkar tu kami terjumpa barang2 arwah atuk. tiba2 mood dalam bilik tu jadi sayu teringatkan arwah atuk. atuk pandai gunting rambut. dulu rambut anak2 dan cucu2 dia semua dia potong sendiri. gunting yang dia guna dulu, nenek simpan lagi. kalau ada barang2 rosak atuk suka baiki sendiri. screwdriver yang dia guna untuk baiki benda2 tu, nenek simpan lagi. atuk dulu polis. kadang2 dia bersihkan pistol dia. kayu yang dia guna untuk bersihkan pistol dia tu, nenek simpan lagi. banyak lagi barang2 yang kalau kita tengok rasa macam tak penting je. tapi kami tahu nenek simpan barang2 tu semua kerana kenangan yang ada pada barang2 tu. semua gambar2 lama masa arwah atuk masih hidup, nenek tunjuk.

sambil tengah kemas tu, nenek cerita pasal arwah atuk. macam mana masa atuk masih ada dulu. kebiasaan atuk hari2. macam mana dia mula2 jumpa dengan atuk. lepas dia cerita, dia keluar dari bilik. dia kata dia nak pergi tengok makanan kat atas meja. padahal kami tahu. dia keluar sebab dia tak nak tunjuk dia sedih. kerana kami nampak butir air mata di hujung mata nenek. masa tu tiba2 je aku rasa sebak yang amat. padahal masa dengar nenek cerita sebelum tu aku ok je. siap boleh gelak2 sambil fikir 'sweet juga atuk dengan nenek aku dulu'. tapi bila nenek keluar je dari bilik, air mata aku tak berhenti mengalir. bukan sebab menangis. sebab sebak. aku pandang adik aku. rupa2nya dia pun sama. kami gelak nak hentikan air mata tapi tak boleh juga. jadi kami layankan je. bukan sedih. tapi sebak.

sebak macam tengok cerita titanic. macam masa aku tengok cerita daisy. sebab aku rasa cerita atuk dan nenek aku sama sweet dengan movie2 tu. macam mana atuk yang dengarnya digilai gadis muda zaman dia tetap setia pada nenek yang tak pernah jemu menjaganya. macam mana dua orang yang tak pernah kenal sebelum kahwin boleh saling sayang menyayangi sampai ke hembusan nafas terakhir. hingga ke saat2 terakhir atuk, nenek setia menunggu di sisi. dan dia tabah. dia tak tunjuk yang dia bersedih di depan atuk. tapi kami tahu, dialah yang paling sedih ketika itu. walaupun yang lain ke hulu ke hilir risau dan dia hanya duduk tak bergerak. walaupun yang lain meraung menangis dan dia hanya diam tak bersuara. kami tahu hati dia paling pedih. tapi nenek redha. dan macam mana nenek jaga barang2 atuk dulu. sebab dia sayang. dia rindu. itu yang membuatkan kami sebak.

sebab itu setiap kali balik kampung aku cuba sedaya upaya untuk buat nenek gembira. cuba kurangkan penat dia. layankan apa yang dikata. dan aku tahu ahli keluarga yang lain pun cuba buat yang sama. sebab aku tahu dalam hati dia sunyi. dia rindu. walau dia tak tunjuk. walau dia tak cakap. kami tahu.

raya kali ni arwah atuk tetap diingati. dan kami berdoa agar rohnya tenang bersama roh2 orang yang mulia. dan kami juga berdoa agar dipermudahkan segala urusan nenek. kerana dia dah tak larat untuk bersendirian. usianya menyekat dia dari bergerak seperti dulu. tapi nenek jangan risau. nenek kan ada lebih 50 orang bodyguard. =]

akhirnya kami tak jumpa pun kunci almari tu. kami jumpa sesuatu yang lebih berharga: kenangan nenek bersama atuk. dan baru kami tahu sedalam mana cinta nenek pada atuk. kalah romeo and juliet!

i ♥ audrey hepburn.

tabung kawen. (tq for clicking!)

blog archive.

google followers.

networkedblogs followers.


--------------------------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------------------------------------